Uppenbarelseboken i all ära men som det ser ut beskriver Paulus fullkomningen som kommer att ske ännu senare i tex 1Kor 15:22-28 där Gud ska bli "ALLT i ALLA". Om man inte tar till sig det kommer man "obönhörligen" att anamma en syn på Bibeln som varande hopplöst motsägelsefull. De helvetestroende jag kommunlcerat med verkar ha den bibelsynen men inser det sällan.
Bibelns glada budskap, evangelium, är att alla, alltså ALLA, till slut ska samlas i en härlig tillvaro; himlen. Kärt barn har många namn; apokatastasis, alltings återställelse, Christian Universalism, kristen universalism. Vem kan motstå denna entusiastiska vision; att, som i Efesierbrevet 1:10,"...i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden."? Jesu´ försoning har naturligtvis STÖRRE verkan än Adams syndafall - nåden "överflödar desto MER" enligt Bibeln.
lördag 20 november 2021
Uppenbarelseboken i all ära men...
onsdag 14 april 2021
Ondskans existens kontra Guds makt och kärlek?
söndag 11 april 2021
"ALLA människor" innebär en klar specifikation, eller hur!?
fredag 2 april 2021
Efter många turer...
Efter många turer och tankar betraktar jag alla alternativ till apokatastasis (skapelsens fullständiga upprättelse) som helt ogudaktiga, faktiskt. Hur många verser måste man förbise för att ha tilltro till en inkompetent och känslokall Gud? Rätt många! Jesus presenterade Fadern med liknelser och inget får skulle glömmas bort, inget mynt rätt och slätt borttappat, ingen förlorad son avvisad.
fredag 24 januari 2020
Några böcker och författare.
När jag träffade henne ville hon att jag skulle översätta den men ett sånt mastodontjobb överlåter jag gärna till någon annan intresserad.
Jag fick ju tillåtelse av författaren att lägga ut de av mig översatta ungefär sextio sidorna av Gerry Beauchemins avkortade version av Hope Beyond Hell som jag också har länkat till.
I augusti 2016 fick jag den sannskyldiga förmånen att träffa några av de mest framstående förkunnarna som jag dittills bara läst om. Pastorn i kyrkan (i Denver, Colorado) heter Peter Hiett vars predikningar finns på Youtube där man även kan lyssna på Robin Parry. Även de sistnämnda har skrivit ett antal böcker i ämnet. Höll på att glömma författaren till bestsellern The Shack, William Paul Young som berättade om bakgrunden till boken. (är den inte översatt?) iaf finns den nu att läsa helt gratis och jag ska försöka att länka till den.
Mike Owens´ namn är värt att lägga på minnet; han är både organisatör och initiativtagare och en mycket ödmjuk person som skickat en djupdykning i ämnet utkorelse, att vara utvald "före världens begynnelse", att ha specifika uppdrag som man gör klokt i att inte negligera!
Med en djupt känd respekt vill jag nämna Gary Amirault vars enormt värdefulla sajt www.tentmaker.org är ett måste om man är det minsta intresserad av vad Bibeln faktiskt säger om "de yttersta tingen". Både han och hans fru gick bort med några veckors mellanrum härom året men sajten sköts nu av deras dotter i samarbete med gode vännen, den nämnde Gerry Beauchemin.
Läs åtminstone de första två böckerna, du kommer inte att ångra det!
tisdag 20 augusti 2019
Läsa som klartext, tolka om eller rentav förbigå?
Personligen är jag själaglad över att med bibelstöd säga till vem som helst - särskilt till sörjande anhöriga till icke troende familjemedlemmar - att de kommer att möta sina älskade i himmelriket. deras böner är ock kommer att förbli till nytta men att de kan släppa fasan för att de berörda skulle kunna "gå evigt förlorade" eftersom denna fasansfulla tanke inte går att härleda vid noggrant bibelläsande.
Vad som är bekymmersamt är att relativt många predikanter har svårt att värja sig för vår olycksaliga tradition i ämnet och de frågor som dessa skulle kuna ägna sig åt är bestickande.
Min respekt för meningsmotståndare har ifrågasatts men jag försöker att skilja på sak och person men gång på gång slår det mig hur traditionen har fått oss att betrakta Guds rättfärdighet som annorlunda än den som är grunden för vårt rättsväsende, för oss själva i vår vardag och i vårt tänkande överhuvudtaget. Tingsrätterna dömer varken till döden eller till livstids fängelse för snatteri och cykelstölder
fredag 5 juli 2019
Hörselskador nödvändiga för väckelse?
Det skulle vara, och kännas, ännu mer hoppfullt om man från ansvarigt håll kunde låta
tillfällena bli till föredömen ifråga om ljudvolym. Istället släpar den kristliga kultursfären
efter; man imiterar sekulära former, även de destruktiva - “för att få de sökande att
känna sig mer hemma”. En slutsats blir att Gud behöver offra publikens risk för
hörselskador för att kunna skapa väckelse?
Ljudteknikerna förnekar misstänkligt ivrigt att man tänjer på gränserna, samtidigt som
man bedyrar att man håller sig under legala nivåer. Sanningen är nog att man själva
befinner sig i en kultur där hörseln omedvetet betraktas som en förbrukningsvara.
Man anger också svårigheten att sprida ljudet på en jämn nivå över stora lokaler.
Detta avhjälps naturligtvis med anpassade, lagom stora, högtalare placerade runt
publiken. På så sätt får man en ljudnivå i klass med den man använder sig av vid
lyssnande i hemmiljö.
som, inte enbart andligen, är direkt destruktiva, i synnerhet för barn med deras korta
hörselgångar och alltså större utsatthet eftersom alla föräldrar inte är medvetna om
riskerna. Vore upplyftande om ansvariga vågade(!) ta just ansvar och att vi kunde
gå före istället för att ständigt och jämnt apa efter.
måndag 29 april 2019
De tidiga kyrkofädernas syn på apokatastasis enligt Ilaria Ramelli
Supporters of apokatastasis in roughly chronological order:
- [c. 30-105] Apostle Paul and various NT authors
- [c. 80-150] Scattered likely references among Apostolic Fathers
o Ignatius
o Justin Martyr
o Tatian
o Theophilus of Antioch (explicit references)
- [130-202] Irenaeus
- [c. 150-200] Pantaenus of Alexandria
- [150-215] Clement of Alexandria
- [154-222] Bardaisan of Edessa
- [c. 184-253] Origen (including The Dialogue of Adamantius)
- [♱ 265] Dionysius of Alexandria
- [265-280] Theognustus
- [c. 250-300] Hieracas
- [♱ c. 309] Pierius
- [♱ c. 309] St Pamphilus Martyr
- [♱ c. 311] Methodius of Olympus
- [251-306] St. Anthony
- [c. 260-340] Eusebius
- [c. 270-340] St. Macrina the Elder
- [conv. 355] Gaius Marius Victorinus (converted at very old age)
- [300-368] Hilary of Poitiers
- [c. 296-373] Athanasius of Alexandria
- [♱ c. 374] Marcellus of Ancrya
- [♱378] Titus of Basra/Bostra
- [c. 329-379] Basil the Cappadocian
- [327-379] St. Macrina the Younger
- [♱387] Cyril of Jerusalem (possibly)
- [c. 300-388] Paulinus, bishop of Tyre and then Antioch
- [c. 329-390] Gregory Nazianzen
- [♱ c. 390] Apollinaris of Laodicaea
- [♱ c. 390] Diodore of Tarsus
- [330-390] Gregory of Nyssa
- [c. 310/13-395/8] Didymus the Blind of Alexandria
- [333-397] Ambrose of Milan
- [345-399] Evagrius Ponticus
- [♱407] Theotimus of Scythia
- [350-428] Theodore of Mopsuestia
- [c. 360-400] Rufinus
- [350-410] Asterius of Amaseia
- [347-420] St. Jerome
- [354-430] St. Augustine (early, anti-Manichean phase)
- [363-430] Palladius
- [360-435] John Cassian
- [373-414] Synesius of Cyrene
- [376-444] Cyril of Alexandria
- [500s] John of Caesarea
- [♱520] Aeneas of Gaza
- [♱523] Philoxenus of Mabbug
- [475-525] Pseudo-Dionysius the Areopagite
- [♱543] Stephen Bar Sudhaili
- [580-662] St. Maximus the Confessor
- [♱ c. 700] St. Isaac of Nineveh
- [c. 620-705] Anastasius of Sinai
- [c. 690-780] St. John of Dalyatha
- [710/13-c. 780] Joseph Hazzaya
- [813-903] Moses Bar Kepha
- [815-877] Johannes Scotus Eriugena
söndag 28 april 2019
"...gå förlorade" bör ersättas med "...bli tuktade"; en konstruktov åtgärd!
fredag 7 december 2018
Varför inte lära ut det här enligt 1 Tim 4:10-11 ?
lördag 11 augusti 2018
Vad (och vem) litar vi på?
likt "de förnämsta experterna" ofta är uppbundna i t.ex. karriär och prestige.
På konferensen i Providence, Rhode Island våren 2018 talade två experter som inte alls har den gängse västerländska uppfattningen. Tex Tom Talbott Sr , filosofiprofessor och varmt kristen samt en renodlad språkvetare, professor David Konstant som skrivit en bok om just aion-begreppet tillsammans med Ilaria Ramelli.
(The Inescapable Love of God av just Tom T rekommenderas.
Rimmar inte helvetesläran särskilt illa med glädjen i och tilliten till Gud, Fadern och också med de många verser som pekar på Guds totala seger över det onda?
På allvar får jag intryck av att man som klassiskt troende i frågan måste betrakta Bibeln som tämligen motsägelsefull när det gäller förtroendet för Gud men också vad beträffar jämförelser vers mot vers. När man läser en översättning som går ifrån de traditionella misstolkningarna blir Bibeln mycket mer entydig, inte tvärtom.
På många sätt liknar situationen den som gällde tungotal och andedop för hundra år sen. Traditionsbärare kämpade emot men fick ge sej. Liknande förhållande gäller nu för "under och tecken" som somliga inte vill tala om då man föreställer sej att detta enbart hörde till den första församlingen. Allt detta håller på att förändras, tack och lov.
Vi kristna håller Bibelns budskap högt, där är vi förenade men att många värjer dej mot att Jesu' försoning är total är för mej obegripligt. Vems ärende går man då?
"Se Guds Lamm som borttar världens synd!"
Här har en av mina vänner sammanställt en lista på de bibelverser som undviks.
www.thebvbs.com
Optimism anbefalles
Vad får sökare för intryck av kristendomen när västvärldens variant vägrar att verifiera, ställa motfrågor och korrigera sej när man stöter på orimligheter.
"Vilken värld det ska bli" när ALLA kristna har fullt förtroende för Fadern, när de VET med sej att HAN kommer att "innefatta ALLT i Kristus" och vågar hävda just detta inför en tveksam omgivning. Då kommer kristna att kunna leva ut sin lust att dela "det glada budskapet" därför att de fått sina andliga ögon öppnade för Jesu' allomfattande försoning. Ingen tvivelsjuka kommer längre att begränsa frimodigheten utan evangeliet kan avslöjas i sin fulla kraft!
De allra flesta livsåskådningar verkar utgå från att människan har ett omdöme som inte sviker, som finns tillhands när behov uppstår. När Jesus påpekade för eliten: " Förr kommer horor och förrädare än ni!"
så menade Han troligen att budskapet var/är så beskaffat att sjukdomsinsikt är en förutsättning för individens mottaglighet. Men med ett väsentligt tillägg; Ingen alls kommer till Gud förrän Han själv har dragit dem till sej! "För att ingen ska förhäva sej" (Rom 9) och få för sej att deras eget omdöme skulle vara något av en villkorande faktor.
torsdag 4 januari 2018
Tillräknelig...eller?
lördag 25 november 2017
En kort definiton av anhängare till nygamla tron på Guds stora plan och dess slutgiltiga genomförande
In a nutshell, it is the view that, in the end, God will redeem all people through Christ. Christian universalists believe that the destiny of humanity is ‘written’ in the body of the risen Jesus and, as such, the story of humanity will not end with a tomb."