Bibelns glada budskap, evangelium, är att alla, alltså ALLA, till slut ska samlas i en härlig tillvaro; himlen. Kärt barn har många namn; apokatastasis, alltings återställelse, Christian Universalism, kristen universalism. Vem kan motstå denna entusiastiska vision; att, som i Efesierbrevet 1:10,"...i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden."? Jesu´ försoning har naturligtvis STÖRRE verkan än Adams syndafall - nåden "överflödar desto MER" enligt Bibeln.
söndag 11 april 2021
"ALLA människor" innebär en klar specifikation, eller hur!?
fredag 2 april 2021
Efter många turer...
Efter många turer och tankar betraktar jag alla alternativ till apokatastasis (skapelsens fullständiga upprättelse) som helt ogudaktiga, faktiskt. Hur många verser måste man förbise för att ha tilltro till en inkompetent och känslokall Gud? Rätt många! Jesus presenterade Fadern med liknelser och inget får skulle glömmas bort, inget mynt rätt och slätt borttappat, ingen förlorad son avvisad.
fredag 24 januari 2020
Några böcker och författare.
När jag träffade henne ville hon att jag skulle översätta den men ett sånt mastodontjobb överlåter jag gärna till någon annan intresserad.
Jag fick ju tillåtelse av författaren att lägga ut de av mig översatta ungefär sextio sidorna av Gerry Beauchemins avkortade version av Hope Beyond Hell som jag också har länkat till.
I augusti 2016 fick jag den sannskyldiga förmånen att träffa några av de mest framstående förkunnarna som jag dittills bara läst om. Pastorn i kyrkan (i Denver, Colorado) heter Peter Hiett vars predikningar finns på Youtube där man även kan lyssna på Robin Parry. Även de sistnämnda har skrivit ett antal böcker i ämnet. Höll på att glömma författaren till bestsellern The Shack, William Paul Young som berättade om bakgrunden till boken. (är den inte översatt?) iaf finns den nu att läsa helt gratis och jag ska försöka att länka till den.
Mike Owens´ namn är värt att lägga på minnet; han är både organisatör och initiativtagare och en mycket ödmjuk person som skickat en djupdykning i ämnet utkorelse, att vara utvald "före världens begynnelse", att ha specifika uppdrag som man gör klokt i att inte negligera!
Med en djupt känd respekt vill jag nämna Gary Amirault vars enormt värdefulla sajt www.tentmaker.org är ett måste om man är det minsta intresserad av vad Bibeln faktiskt säger om "de yttersta tingen". Både han och hans fru gick bort med några veckors mellanrum härom året men sajten sköts nu av deras dotter i samarbete med gode vännen, den nämnde Gerry Beauchemin.
Läs åtminstone de första två böckerna, du kommer inte att ångra det!
tisdag 20 augusti 2019
Läsa som klartext, tolka om eller rentav förbigå?
Personligen är jag själaglad över att med bibelstöd säga till vem som helst - särskilt till sörjande anhöriga till icke troende familjemedlemmar - att de kommer att möta sina älskade i himmelriket. deras böner är ock kommer att förbli till nytta men att de kan släppa fasan för att de berörda skulle kunna "gå evigt förlorade" eftersom denna fasansfulla tanke inte går att härleda vid noggrant bibelläsande.
Vad som är bekymmersamt är att relativt många predikanter har svårt att värja sig för vår olycksaliga tradition i ämnet och de frågor som dessa skulle kuna ägna sig åt är bestickande.
Min respekt för meningsmotståndare har ifrågasatts men jag försöker att skilja på sak och person men gång på gång slår det mig hur traditionen har fått oss att betrakta Guds rättfärdighet som annorlunda än den som är grunden för vårt rättsväsende, för oss själva i vår vardag och i vårt tänkande överhuvudtaget. Tingsrätterna dömer varken till döden eller till livstids fängelse för snatteri och cykelstölder
fredag 5 juli 2019
Hörselskador nödvändiga för väckelse?
Det skulle vara, och kännas, ännu mer hoppfullt om man från ansvarigt håll kunde låta
tillfällena bli till föredömen ifråga om ljudvolym. Istället släpar den kristliga kultursfären
efter; man imiterar sekulära former, även de destruktiva - “för att få de sökande att
känna sig mer hemma”. En slutsats blir att Gud behöver offra publikens risk för
hörselskador för att kunna skapa väckelse?
Ljudteknikerna förnekar misstänkligt ivrigt att man tänjer på gränserna, samtidigt som
man bedyrar att man håller sig under legala nivåer. Sanningen är nog att man själva
befinner sig i en kultur där hörseln omedvetet betraktas som en förbrukningsvara.
Man anger också svårigheten att sprida ljudet på en jämn nivå över stora lokaler.
Detta avhjälps naturligtvis med anpassade, lagom stora, högtalare placerade runt
publiken. På så sätt får man en ljudnivå i klass med den man använder sig av vid
lyssnande i hemmiljö.
som, inte enbart andligen, är direkt destruktiva, i synnerhet för barn med deras korta
hörselgångar och alltså större utsatthet eftersom alla föräldrar inte är medvetna om
riskerna. Vore upplyftande om ansvariga vågade(!) ta just ansvar och att vi kunde
gå före istället för att ständigt och jämnt apa efter.
måndag 29 april 2019
De tidiga kyrkofädernas syn på apokatastasis enligt Ilaria Ramelli
Supporters of apokatastasis in roughly chronological order:
- [c. 30-105] Apostle Paul and various NT authors
- [c. 80-150] Scattered likely references among Apostolic Fathers
o Ignatius
o Justin Martyr
o Tatian
o Theophilus of Antioch (explicit references)
- [130-202] Irenaeus
- [c. 150-200] Pantaenus of Alexandria
- [150-215] Clement of Alexandria
- [154-222] Bardaisan of Edessa
- [c. 184-253] Origen (including The Dialogue of Adamantius)
- [♱ 265] Dionysius of Alexandria
- [265-280] Theognustus
- [c. 250-300] Hieracas
- [♱ c. 309] Pierius
- [♱ c. 309] St Pamphilus Martyr
- [♱ c. 311] Methodius of Olympus
- [251-306] St. Anthony
- [c. 260-340] Eusebius
- [c. 270-340] St. Macrina the Elder
- [conv. 355] Gaius Marius Victorinus (converted at very old age)
- [300-368] Hilary of Poitiers
- [c. 296-373] Athanasius of Alexandria
- [♱ c. 374] Marcellus of Ancrya
- [♱378] Titus of Basra/Bostra
- [c. 329-379] Basil the Cappadocian
- [327-379] St. Macrina the Younger
- [♱387] Cyril of Jerusalem (possibly)
- [c. 300-388] Paulinus, bishop of Tyre and then Antioch
- [c. 329-390] Gregory Nazianzen
- [♱ c. 390] Apollinaris of Laodicaea
- [♱ c. 390] Diodore of Tarsus
- [330-390] Gregory of Nyssa
- [c. 310/13-395/8] Didymus the Blind of Alexandria
- [333-397] Ambrose of Milan
- [345-399] Evagrius Ponticus
- [♱407] Theotimus of Scythia
- [350-428] Theodore of Mopsuestia
- [c. 360-400] Rufinus
- [350-410] Asterius of Amaseia
- [347-420] St. Jerome
- [354-430] St. Augustine (early, anti-Manichean phase)
- [363-430] Palladius
- [360-435] John Cassian
- [373-414] Synesius of Cyrene
- [376-444] Cyril of Alexandria
- [500s] John of Caesarea
- [♱520] Aeneas of Gaza
- [♱523] Philoxenus of Mabbug
- [475-525] Pseudo-Dionysius the Areopagite
- [♱543] Stephen Bar Sudhaili
- [580-662] St. Maximus the Confessor
- [♱ c. 700] St. Isaac of Nineveh
- [c. 620-705] Anastasius of Sinai
- [c. 690-780] St. John of Dalyatha
- [710/13-c. 780] Joseph Hazzaya
- [813-903] Moses Bar Kepha
- [815-877] Johannes Scotus Eriugena
söndag 28 april 2019
"...gå förlorade" bör ersättas med "...bli tuktade"; en konstruktov åtgärd!
fredag 7 december 2018
Varför inte lära ut det här enligt 1 Tim 4:10-11 ?
lördag 11 augusti 2018
Vad (och vem) litar vi på?
likt "de förnämsta experterna" ofta är uppbundna i t.ex. karriär och prestige.
På konferensen i Providence, Rhode Island våren 2018 talade två experter som inte alls har den gängse västerländska uppfattningen. Tex Tom Talbott Sr , filosofiprofessor och varmt kristen samt en renodlad språkvetare, professor David Konstant som skrivit en bok om just aion-begreppet tillsammans med Ilaria Ramelli.
(The Inescapable Love of God av just Tom T rekommenderas.
Rimmar inte helvetesläran särskilt illa med glädjen i och tilliten till Gud, Fadern och också med de många verser som pekar på Guds totala seger över det onda?
På allvar får jag intryck av att man som klassiskt troende i frågan måste betrakta Bibeln som tämligen motsägelsefull när det gäller förtroendet för Gud men också vad beträffar jämförelser vers mot vers. När man läser en översättning som går ifrån de traditionella misstolkningarna blir Bibeln mycket mer entydig, inte tvärtom.
På många sätt liknar situationen den som gällde tungotal och andedop för hundra år sen. Traditionsbärare kämpade emot men fick ge sej. Liknande förhållande gäller nu för "under och tecken" som somliga inte vill tala om då man föreställer sej att detta enbart hörde till den första församlingen. Allt detta håller på att förändras, tack och lov.
Vi kristna håller Bibelns budskap högt, där är vi förenade men att många värjer dej mot att Jesu' försoning är total är för mej obegripligt. Vems ärende går man då?
"Se Guds Lamm som borttar världens synd!"
Här har en av mina vänner sammanställt en lista på de bibelverser som undviks.
www.thebvbs.com
Optimism anbefalles
Vad får sökare för intryck av kristendomen när västvärldens variant vägrar att verifiera, ställa motfrågor och korrigera sej när man stöter på orimligheter.
"Vilken värld det ska bli" när ALLA kristna har fullt förtroende för Fadern, när de VET med sej att HAN kommer att "innefatta ALLT i Kristus" och vågar hävda just detta inför en tveksam omgivning. Då kommer kristna att kunna leva ut sin lust att dela "det glada budskapet" därför att de fått sina andliga ögon öppnade för Jesu' allomfattande försoning. Ingen tvivelsjuka kommer längre att begränsa frimodigheten utan evangeliet kan avslöjas i sin fulla kraft!
De allra flesta livsåskådningar verkar utgå från att människan har ett omdöme som inte sviker, som finns tillhands när behov uppstår. När Jesus påpekade för eliten: " Förr kommer horor och förrädare än ni!"
så menade Han troligen att budskapet var/är så beskaffat att sjukdomsinsikt är en förutsättning för individens mottaglighet. Men med ett väsentligt tillägg; Ingen alls kommer till Gud förrän Han själv har dragit dem till sej! "För att ingen ska förhäva sej" (Rom 9) och få för sej att deras eget omdöme skulle vara något av en villkorande faktor.
torsdag 4 januari 2018
Tillräknelig...eller?
lördag 25 november 2017
En kort definiton av anhängare till nygamla tron på Guds stora plan och dess slutgiltiga genomförande
In a nutshell, it is the view that, in the end, God will redeem all people through Christ. Christian universalists believe that the destiny of humanity is ‘written’ in the body of the risen Jesus and, as such, the story of humanity will not end with a tomb."
söndag 19 november 2017
Liknelsernas mål och mening
Till slut, efter "Tidens fullbordan"(f.ö. en alldeles förträfflig bok i ämnet som kom ut nyligen), när "ingen tid ska givas mer" kommer Gud att "innefatta allt i Kristus" vilket gör mej glad och tacksam!
tisdag 4 oktober 2016
I boken Raising Hell, s 274, räknas upp en mängd verser som pekar på Guds plan; att att sammanfatta allt i himlen och på jorden i Kristus.
VERSES PROCLAIMING
GOD WILL SAVE ALL
There are perhaps hundreds of verses proclaiming God’s plan to save all, but here are just
a few of my favorites.
Genesis 12:3 2 Samuel 14:14
Psalm 22:27–29 Psalm 65:2
Psalm 86:9 Isaiah 25:6–8
Isaiah 45:22–23 Lamentations 3:31–32
Hosea 14:4 Zephaniah 3:8–9
Luke 2:10 Luke 9:55–56
Luke 23:34 John 12:32
John 12:47 John 17:2
Acts 3:20-21 Romans 5:6; 18–20
Romans 11:32–36 Romans 14:11
1 Corinthians 3:11–15 1 Corinthians 13:8
1 Corinthians 15:22–28 2 Cor. 5:18-19
Ephes. 4:5–6 Colossians 1:15–20
Colossians 3:11 I Timothy 2:5–6
Hebrews 8:11–12 James 2:13
1 John 2:2 Revelation 5:13
Revelation 15:4
Här kommer svenska översättningar:
1 Mos 12:3 I dig ska jordens alla släkten bli välsignade.
2 Samuelsboken 14:14 Alla ska vi dö, vi är som vatten som spills på marken och inte kan samlas upp igen. Men Gud tar inte bort livet, utan han tänker ut vägar så att den förskjutne inte ska vara skild från honom.
Ps 22:28-29 Alla jordens ändar ska minnas det och omvända sig till Herren, folkens alla släkter ska tillbe inför dig, för riket är Herrens och han råder över folken.
Psaltaren 65:2 Gud, dig lovar man i stillhet i Sion. Till dig uppfyller man löften.
Ps 86:9 Alla folk som du har gjort ska komma och tillbe inför dig, Herre. De ska ära ditt namn.
Jesaja 25:6-8 Herren Sebaot ska på detta berg göra en festmåltid för alla folk, en festmåltid med feta rätter och lagrade viner, feta, mustiga rätter och lagrat, klarat vin.Han ska på detta berg utplåna den slöja som beslöjar alla folk, det täckelse som täcker alla folkslag. Han ska utplåna döden för evigt. Herren Gud ska torka tårarna från alla ansikten och ta bort sitt folks vanära från hela jorden, för Herren har talat.
Jesaja 45:22-23 Vänd er till mig och bli frälsta, ni jordens alla ändar, för jag är Gud och det finns ingen annan. Jag har svurit vid mig själv, ett sanningsord har gått ut från min mun, ett ord som inte ska tas tillbaka: För mig ska alla knän böjas, alla tungor ska ge mig sin ed.
Klagovisorna 3:31 Herren förkastar ju inte för evigt. Om än han bedrövar förbarmar han sig i sin stora nåd
Hosea 14:4 Assur kan inte rädda oss, vi ska inte sitta upp på stridshästar. Vi ska aldrig mer säga: ’Vår Gud’ till våra händers verk, för hos dig får den faderlöse barmhärtighet.
Sefanja 3:8-9 Vänta därför på mig, säger Herren, på dagen då jag reser mig för att ta byte för detta är mitt domslut: Jag ska samla folk och hämta riken för att ösa min vrede över dem, hela min glödande harm, för hela jorden ska förtäras av min lidelses eld. Då ska jag ge folken renade läppar, och de ska alla åkalla Herrens namn och tjäna honom tillsammans
Lukasevangeliet 2:10 Men ängeln sade: "Var inte rädda! Jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket.
Lukasevangeliet 9:55-56 Men Jesus vände sig om och tillrättavisade dem. Och de gick vidare till en annan by. Vissa senare handskrifter tillägger: "Han sade: Ni vet inte av vilken ande ni är. Människosonen har inte kommit för att fördärva människors själar utan för att frälsa dem."
Lukasevangeliet 23:34 Men Jesus sade: "Far, förlåt dem, för de vet inte vad de gör!"
Johannesevangeliet 12:32 "Och när jag blivit upphöjd från jorden, ska jag dra alla till mig."
Johannesevangeliet 12:47 Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom, för jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen.
Johannesevangeliet 17:2 Du har gett honom makt över alla människor, för att han ska ge evigt liv åt alla dem som du har gett honom.
Apostlagärningarna 3:20-21 ...och tider av nytt liv kommer från Herrens ansikte och han sänder Messias som är bestämd för er, nämligen Jesus. Honom måste himlen ta emot tills de tider kommer då allt det återupprättas som Gud från urminnes tid har förkunnat genom sina heliga profeters mun.
Romarbrevet 5:6 För när tiden var inne, medan vi ännu var maktlösa, dog Kristus i de ogudaktigas ställe.
Romarbrevet 5:18-20 Alltså: liksom en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet lett till ett frikännande, till liv för alla människor. Liksom de många stod som syndare genom en enda människas olydnad, så ska också de många stå som rättfärdiga genom den endes lydnad. Dessutom kom lagen in för att fallet skulle bli större. Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer.
Romarbrevet 11:32-36 Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla. O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar, hur ofattbara hans vägar! Vem har förstått Herrens sinne? Eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har gett honom något först så att han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Hans är äran i evighet. Amen.
Romarbrevet 14:11 Det står skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig ska varje knä böjas och varje tunga prisa Gud.
1 Korintierbrevet 3:11-15 Ingen kan lägga en annan grund än den som är lagd, Jesus Kristus. Om någon bygger på den grunden med guld, silver och ädelstenar eller med trä, hö och halm, så ska det visa sig hur var och en har byggt. Den dagen ska visa det, för den uppenbaras i eld och elden ska pröva hur vars och ens verk är. Om det verk som någon har byggt består, ska han få lön. Men om hans verk brinner upp ska han gå miste om lönen. Själv ska han dock bli frälst, men som genom eld.
1 Korintierbrevet 13:8 Kärleken upphör aldrig. Men profetiorna ska försvinna, tungomålen ska tystna och kunskapen försvinna.
1 Korintierbrevet 15:22-28 Liksom alla dör i Adam, så ska också alla göras levande i Kristus. Men var och en i sin ordning: Kristus som förstlingen och därefter, när han kommer, de som tillhör honom. Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud Fadern sedan han gjort slut på varje välde, varje makt och kraft. Han måste regera tills han har lagt alla fiender under sina fötter. Som den sista fienden berövas döden sin makt, för allt har han lagt under hans fötter. Men när det sägs att allt är lagt under honom gäller det självklart inte Gud som har lagt allt under Kristus. Och när allt blivit lagt under honom, då ska Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt i alla.
2 Korintierbrevet 5:18-19 Och allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott oss försoningens ord.
Efesierbrevet 4:5-6...en Herre, en tro, ett dop, en Gud som är allas Far, han som är över alla, genom alla och i alla.
Kolosserbrevet 1:15-20 Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat, för i honom skapades allt i himlen och på jorden: synligt och osynligt, tronfurstar och herradömen, härskare och makter – allt är skapat genom honom och till honom. Han är till före allt, och allt hålls samman genom honom. Och han är huvudet för sin kropp, församlingen. Han är begynnelsen, den förstfödde från de döda, för att han i allt skulle vara den främste. Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig själv, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors – frid genom honom både på jorden och i himlen.
Kolosserbrevet 3:11 Här är ingen längre grek eller jude, omskuren eller oomskuren, barbar, skyt, slav eller fri, utan Kristus är allt och i alla.
1 Timoteusbrevet 2:5-6 Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor: människan Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen för alla. Detta vittnesbörd skulle frambäras när tiden var inne...
Hebreerbrevet 8:11-12 Då ska ingen mer behöva undervisa sin landsman, ingen sin broder och säga: "Lär känna Herren!" Alla kommer att känna mig, från den minste av dem till den störste, för jag ska i nåd förlåta deras missgärningar och aldrig mer minnas deras synder.
Jakobs brev 2:13 Domen blir obarmhärtig över den som inte har visat barmhärtighet. Men barmhärtigheten triumferar över domen.
1 Johannesbrevet 2:2 Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.
Uppenbarelseboken 5:13 Och allt skapat i himlen och på jorden och under jorden och på havet och allt som finns i dem hörde jag säga: "Honom som sitter på tronen, honom och Lammet tillhör lovsången och äran och härligheten och makten i evigheters evighet!"
Uppenbarelseboken 15:4 Vem skulle inte vörda dig, Herre, och prisa ditt namn? Bara du är helig, och alla folk ska komma och tillbe inför dig, för dina rättfärdiga domar har uppenbarats."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En aav mina absoluta favoriter är Efesierbrevet 1:9-12
"Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet enligt det beslut han har fattat i Kristus, den plan som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allt i himlen och på jorden i Kristus.