torsdag 4 januari 2018

Tillräknelig...eller?

Personligen känner jag inte till någon alls som tackat ja till "evigt", ändlöst elände på bekostnad av  all möjlig salighet och glädje. I så fall vore en sån person gravt otillräknelig, en vars val vore ogiltigt. Detsamma tyckte min vän Jesus där Han hängde på korset:
"Fader, förlåt dem för de VET INTE vad de gör!"

Den bönen blev besvarad, eller hur, och då faller alla dessa besynnerliga resonemang om "människans fria vilja" - soldaterna visste ju inte vad dom gjorde - i likhet med de allra flesta av oss fåvitska fotgängare på livets villsamma vägar. 

Ihop med detta vill jag också uppmärksamma alla på Johannes Döparens ord när han såg Jesus komma mot sej:
"Se Guds lamm som BORTTAR VÄRLDENS SYND!"

Tänk om/att han hade rätt? Jag tror det - hur långa texter det än skrivs som indirekt hävdar motsatsen - och känner mej riktigt glad för det dessutom. 
Alla alternativ är sorgsna och villkorade, orimliga och hedniskt inspirerade av maktanspråk, då, under antiken och även nu.

 "Alla själar är mina" säger Gud själv och Han har betalt fullt ut och har inte för avsikt att glömma nåt vid kassan som jag själv kan göra emellanåt. Vilken tur/nåd att Han däruppe har bättre såväl korttids- som långtidsminne!